Dansing på den riktige måten

Standard

Kanskje jeg kan danse på en ny måte, som ikke er som den måten jeg har lært å forvente av meg selv? Hva handler dansing om, for oss som har hatt det som en hobby, inklusive å følge undervisning time etter time gjennom årene. Har øvd koreografi, tøyd i krokete stillinger som aldri ble elegante som stjerneelevene vi kunne se ut av øyekroken; dem med de elegante håndbevegelsene, med bodysuit og bolero i lekre kvaliteter i pastell.

I sitt innerste vesen handler det om å uttrykke noe av mitt innerste vesen, vise det frem for at noen skal ta det imot, kjenne seg igjen. Så den store tvilen – om hvorvidt jeg har noe inni der som er av verdi for noen andre; om hvorvidt jeg klarer å uttrykke dette med min klumpete teknikk; om dere vil ta det imot – er berettiget.

Men dersom dette skal være ekte, så kan kanskje min nølende teknikk og sårbarheten som avsløres i en kropp og et ansikt som ikke er profesjonelt skjulende, nettopp være av verdi for den som skal ta imot. Hva om historien og følelsene jeg har er verdt noe for noen andre enn meg selv? Hva om min måte å uttrykke det på er verdt noe for noen?

Jeg ble spurt av en klok person; hva ville skje om du trodde på at du var god?

4 responses »

  1. Godt sagt! Jeg danser en del selv, og for meg har det veldig mye handlet om å vise seg frem, sjekke. Men du er inne på noe i innlegget ditt – dans er så mye mer enn en parringslek, det er en måte å vise hvem man er på.

    • Takk, utenglorie! Nettopp derfor det kan bli så sårbart også, tenker jeg. Jeg merker veldig stor forskjell på dansetimer med prestasjon, og på de øyeblikkene på et dansegulv sent på kvelden når jeg klarer å glemme om noen ser kritisk på meg… kan jo til og med da like tanken på at noen kanskje ser :-))

      Blir jeg derimot først opphengt i at jeg ser teit ut, så blir jeg helt antirytmeboks :o))

Legg igjen en kommentar

