Borneo

Standard

 

Alt det vi skulle ønske vi var

 

Jeg trodde det var banalt

Gråte av det gode

gjør ikke alle

Herregud så teit

Hvordan kan man beskrive

å være kuttet bort fra alt

som er til stede

 

Hvis jeg hadde visst

at jeg burde være glad for å være glad

skulle jeg vært glad mens jeg var det

Kan man være misunnelig

på enkelhet

Kan man være for mye

Kan man være løsrevet

Kan noen bli med meg inn

Kan

Jeg har jo skrevet det allerede,

Melankolien over epleblomster

jeg ser bare døden

 

Jeg vet at den fins

gleden

En gang var den en genser

jeg bare tok ut av skuffen

på vei mot frokost og nøkkelkort

Eller den var på plass allerede

ved siden av milten kanskje

 

Like plutselig var den umulig

Jeg har hørt om den

Som Borneo

med alle apene og blomstene

frodig og farlig

kannibaler

men hvordan skulle man liksom

komme seg dit

 

Jeg ser de andres feriebilder

Derfra

Hele tiden

Ser dem faktisk være der

Deres Borneo er på Torshov,

ved middagsbordet, på trikken

Og de har årskort

 

Jeg som alltid var en globetrotter

kan ikke lenger språket på billettautomaten

(husker Paris, toget, «Patientez» jeg lærte meg systemet! Jeg lærte meg det. Jeg har alltid dratt hvor jeg ville)

 

Nå – Borneo er rundt meg men jeg får ikke komme inn

Det eneste landet er det som

truer med å vokse seg ut

gjennom meg, så stort er det

 

Sorglandet, den nakne redselen

 

Landskapet er mørke trestammer

Uten liv, uten håp

 

Jeg kan ikke vise deg det

 

En bryter i meg er innstilt feil

Hvem flikket den over

Og var det mens jeg sov

 

Jeg så alltid lys, så rødt

Men Borneo er for langt vekk

 

One response »

  1. Hi, Neat post. There’s an issue together with your website in web explorer, may test thisˇK IE nonetheless is the marketplace chief and a huge element of other people will miss your excellent writing due to this problem.

Legg igjen en kommentar

