Fridag

Standard

 

Tirsdag morgen.

Stille, stille hus når Max har gått til skolen, jeg klarte å lokke en liten samtale ut med ham. Dyrebart. Åh, det var den kaffekoppen jeg skulle ha. Og må prøve meg på litt mat også.

Prøver å ikke få armen eller klærne inntil magen, alt gjør vondt i den. Helt siden natt til mandag, denne runden, da jeg våknet og lå og prøvde å puste gjennom smertene. Hele dagen i går på jobb, vanskelig å sitte foroverbøyd. Er hoven; hvilke plagg kan jeg ha som gjør minst mulig vondt? Kjipt å ikke kunne se fin ut, æsj. Har litt feber. Verker nedover ryggen og bena; det er en skikkelig ille runde, denne gangen. Skulle ønske flere kjente til denne sykdommen, og forsto.

 

Tenker på de som er inne på jobben min og blir flinkere og flinkere. Kjenner følelsen av fotfestet som glipper.

Hvordan skal jeg kunne slappe av på «fri»dagen? Fri; nei, aldri fri.
Men, dette er den dagen jeg får i dag. Take it or leave it, ikke sant? Det var ikke sånn det burde være, å være.

 

I kveld; synge. Et øyeblikks panikk, orker jeg? Vet hvor stor gleden er, men vet hvor hardt jeg må presse kroppen, presse smertetoleransen min. Men det gjør jeg jo for alt annet også, nå skal jeg f…. meg gjøre det for noe som gir meg enorm glede.

Senere:

Hurra, NÅ har jeg vært flink. Herregud som jeg gruet meg, skrive ned en oversikt slik at leger og NAV ikke kan unnskylde seg med at de at de ikke har lest journalen (eller, slik som sist, satt og leste en annen sin journal mens de ringte meg). Spørs vel om de rekker å lese den, men jeg får prøve.

Kjempeflink nr 2: ringte sykehuset i dag også. Fortsatt har ikke legen vurdert bildene mine. Om jeg har kreft så kommer det til å bli en stund til jeg får vite det, ser det ut til. Gruer meg til enda en runde vonde vevsprøver men lengter etter å få vite. Puppen blir helt sveitserost av all stikking og skjæring, dobbelt så stor (det er jo kult), blodig, gul og blå.

Kan noen bare bli med og holde meg i hånda denne gangen?

Fridag. Hadde fri forrige mandag også, da var jeg jammen inni en annen maskin, med ting puttet i både blodårer og andre steder. Alt jeg får oppleve.

er dette ubehagelig å lese? dette er sant.

Fridag. Skal spise. Vaske tøy. Gå ut i oktoberluften og SE på verden. Nyte den. Så lese en jobbartikkel. Prøve å klore meg fast i det jeg var.

jeg skal lære meg teksten på den sangen helt utenat, skal synge den med overbevisning:

 

freedom is impossible

this I know

 

Legg igjen en kommentar

