Honningkage

Standard

honningkage

Lørdag aften i Føtex ved Nørrebro station, jeg er lidt blæst i hovedet af dagen; af at vågne for tredie dag i træk med migræne, tage piller, kæmpe med kvalmen og alt det som jeg kender alt alt for godt. Af at det alligevel lykkedes mig, stædigt, at komme afsted, og udforske noget nyt og vidunderligt (mere om det på et andet tidspunkt). Af alle indtrykkene fra cykelturene, og fra indeni mit hovede hvor der foregår et kæmpearbejde.

Går planløst rundt mellem reolerne, ved at jeg skal jo have noget at spise selv om der ingen appetit er. Fiskefileter. Feta. Små søde tomater. Rucola. Efter lang vandring finder jeg en boks aioli. Køber frisk juice, luksus, og drikker grådigt af flasken, jeg bliver totalt dehydreret af pillerne, dejlig kold frisk appelsinjuice, mmm. Den unge fyr i kassen er bare så sød, ønsker mig en god aften. Med to tunge poser over skulderen maser jeg afsted men bliver fanget henne ved bagerdisken. Honningkagehjerte.

Jeg kan huske nabodamen da jeg var lille og vi boede i Gersagerparken, hende der havde så mange drenge og de kom altid til skade, ham den ene faldt vist ud af køjesengen og brækkede armen samme dag som gipsen fra sidste gang var blevet taget af. Hun arbejdede nede hos bageren, eller i bagerdisken, i Irma (eller var det Bilka?) hvor vi købte ind, der hvor der også var en beostær udenfor dyreforretningen, nede ved foden af bakken hvor Tine cyklede lige ind i vejskiltet. Hun solgte honningkagehjerter og jeg kan huske smagen endnu.

Sætter taskerne, op med 8 kroner. Hjemad i mørket og billygterne og vinden, sammen med alle de små kvinder i burka og hijab, alle mændene der skal ind på værtshusene. Op ad trapperne, og inden jeg rydder noget væk, inden jeg laver fornuftig mad, så lukker jeg øjnene og bider en stor bid af.

Honningkage.

Legg igjen en kommentar

