Skulle bare visst

Standard

Jeg skulle bare visst
visst bittelitegrann mer

hadde jeg bare vært litt smartere
eller modigere
eller klokere
mer egoistisk?

penere
stillere
mer høylytt
flinkere til å ta beslutninger
eller til å la være

mer handlekraftig
eller flinkere til å slappe av

slutta å gjøre meg til for å bli likt
latt være å like folk så lett
bedre til å kjenne hva jeg liker
mye flinkere til å ringe moren min

og skrive julekort
og rydde opp etter meg med en gang
slutta å tenke misunnelige og smålige tanker
ikke skravlet i arbeidstiden
aldri glemt å pusse tennene når jeg var for trøtt
og ikke spist sjokoladepålegg

jeg skulle ikke ventet på å høre fra deg hele tiden
ikke glemme å kontakte folk
vært «flink til å respektere min egne grenser»
(men hva ER det? hvordan vet man hva en grense er, fins det kart, og grensestasjoner med pass og vaksinasjonskort og ormekur?)

skulle aldri blitt hengende på kafeen for lenge
i håp om å treffe deg tilfeldig
eller kjøpe meg lunsj istedenfor å ha med billig matpakke
si ting som jeg håper skal få meg til å høres interessant ut

jeg skulle alltid ha nybarberte legger
spist færre karbohydrater
og noe med melk

jeg skulle tatt meg sammen
jeg skulle tatt
jeg skulle pyntet til jul
og vasket soveromsgardinene

jeg skulle tatt mine drømmer på alvor
og samtidig ikke ta meg selv høytidelig

jeg skulle tatt meg en bolle
(eller bedt han drittsekken om å gjøre det)

skulle tatt grep
eller sluppet taket
for det er viktig

skulle sjekket om jeg kan få bedre boliglån
ikke vært redd for å være alene
vært snillere
mer tålmodig
skulle innsett at jeg ikke har noe på en scene å gjøre

skulle slutta å tvile så mye på meg selv
og lagd en bok, gitt den ut

skulle åpnet munnen høyere når jeg synger overdrive
skulle lært meg mer molekylærbiologi
ryddet klesskapet
og barnerommet
støv er farlig for barn med astma

skulle nytt øyeblikkene mer
og fulgt et fast treningsopplegg

skulle gredd katten
sovet om natten
aldri latt vær å lytte til
til
noe
noe jeg ikke husker
fornemmelsen av det

skulle sunget med et band
mitt band
og jeg var deres
varmen, leken
sammen

skulle vist deg at jeg elsker deg
skulle visst at du elsker meg

Jeg skulle bare visst

2 responses »

Legg igjen en kommentar

