Is your partner controlling you?

Standard

var en overskrift jeg leste for en god stund siden. Og beskrivelsene av adferden og mekanismene som fører til en langsom hjernevask av en mann i et slikt forhold med en kontrollerende kvinne, var skremmende og fascinerende i sin kompleksitet.

 

dette har jeg inntrykk av er et tabu; at kvinner undertrykker/utøver vold (psykisk, fysisk), trusler og manipulering av mannlige partnere. At det kan føles ekstra skambelagt for en mann å innrømme overfor seg selv og verden at han er underlagt makten til en kvinne.

 

men måtene dette gradvis utvikler seg på, er på ingen måte lette å gjennomskue, og personens tro på egne følelser og oppfatningers validitet brytes gradvis ned, slik at makten over tilværelsen langsomt tilhører et annet menneske uten at man oppdager det.

Jeg har opplevd å vikle meg inn i bekjentskaper med personer med slik adferd fordi jeg ikke kjente og kunne stå ved mine egne grenser og behov og meg selv, og husker hvordan jeg alltid «plutselig» etter en diskusjon tenkte litt ‘dazed’ at den andre har jo rett og det er jeg som tar feil… ER feil/utilstrekkelig/svak og trenger den andres veiledning.

Hver gang… Utrolig overbevisende og nedbrytende.

Jeg har senere lest flere artikler om dette og om co-dependency som ofte er del av dette (se artikler om Narcissistic Personality Syndrome f.eks.) og vil så utrolig gjerne at de mennesker som sitter fast i noe slikt og ikke tror det fins veier ut, eller at dette er normalt i et forhold/er uttrykk for kjærlighet skulle bli gjort oppmerksom på at det hverken er greit eller ‘normalt’ å bli overvåket, konstant kritisert, behandlet som om man ikke klarer seg selv, skjelt ut og mange andre mer og mindre subtile former for kontrollerende adferd.

jeg har selv gjennom traumebehandling i annen sammenheng måttet lære (og holder på å lære) at hvert menneske fortjener det som er best for det mennesket. Og at på toppen av den pyramiden som er din livs – pyramide, skal det stå ETT navn:

ditt eget.

Ikke mor, far, barn, kjæreste, hund,…..

det skal stå MEG.

 

 

 

PS – fra Lisa Murray:
You know you’re with a Narcissist when…
1. Their needs have taken over your world.
2. They don’t like it when you play with your friends.
3. They judge you non-stop. You judge you non-stop.
4. There is always drama in the relationship (and that’s not your usual thing!).

 

image

http://www.eharmony.com/dating-advice/about-you/are-you-in-a-manipulative-or-controlling-relationship/#.WFA_8vS5SnM

https://www.psychologytoday.com/blog/friendship-20/201506/20-signs-your-partner-is-controlling

Narcissistic Victim Syndrome: What the heck is that?

http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/narcissistic-personality-disorder/basics/symptoms/con-20025568

 

Legg igjen en kommentar